Sportowcy, szczególnie ci będący już na zaawansowanym etapie swojej kariery, często doświadczają zjawiska, jakie nazywamy brakiem motywacji. Dzieje się tak mimo tego, że sport jest dla nich największą życiową pasją. Warto pamiętać, że zignorowanie braku motywacji nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem.

 

Sposoby motywowania się

Problemem braku motywacji należy zająć się kompleksowo i dogłębnie – tylko wówczas poznamy przyczynę naszego stanu, a także zdobędziemy wiedzę na temat tego, co może przywrócić utraconą przez nas motywację. Dla jednego dobrą motywację stanowią odnoszone sukcesy, zdobywane medale, złote puchary, miejsca na podium. Dla innego solidną dawką motywacji do tego, aby podejmować jeszcze więcej wysiłku, będzie porażka poniesiona w zawodach. To, co u jednego przyniesie spektakularne efekty, u innego może odnieść zupełnie odwrotny skutek. Warto więc pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego motywatora dla wszystkich uprawiających sport – najlepsze źródła motywacji mogą być bardzo zróżnicowane w zależności od konkretnej osoby. Ważne jest, aby znaleźć to, co będzie najodpowiedniejsze konkretnie dla nas. Dobrą motywacją może być codzienne wizualizowanie sobie celu, który chcemy osiągnąć. Warto jednak pamiętać, aby cele te nie były wygórowane i abyśmy realnie widzieli szansę na ich osiągnięcie. Stawianie sobie bowiem zbyt dalekosiężnych celów może doprowadzić do tego, że już na samym starcie będziemy zniechęceni, a nasze nastawienie z dnia na dzień będzie tylko się pogarszać. Osiąganie małych celów natomiast pozwoli nam na przywrócenie wiary we własne możliwości, a także na to, aby nabrać apetytu na dalsze sukcesy w naszej karierze sportowej.

 

Co daje najlepsze efekty?

Gdy czujemy, że nasza motywacja drastycznie spada i nie mamy już właściwie chęci na dalsze uprawianie dyscypliny sportowej, która przez całe życie była naszą największą pasją, warto zagłębić się w dziedzinę, jaką jest psychologia sportu Książka o tej tematyce, czy nawet wizyta u psychologa sportowego, mogą przynieść bardzo korzystne rezultaty. Być może dzięki temu poznamy źródło naszego spadku motywacji, a w związku z tym łatwiej będzie nam wrócić do dobrego stanu. Brak motywacji może niekiedy wynikać na przykład z przetrenowania – wówczas bardzo wskazane będzie zwolnienie tempa i postawienie na regenerację naszego organizmu. Gdy przyczyną jest monotonia i dotykająca nas na co dzień rutyna, dobrym rozwiązaniem będzie zmiana dotychczasowego planu treningowego, a może nawet samego trenera.